Naast het gebruikelijke Ondersteuningsplan, ontwikkelde Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden een Junior Ondersteuningsplan. Wat verwachten kinderen van passend onderwijs? Ruim zestig basisschoolleerlingen geven antwoord op die vraag.
In de inclusieversneller geven het Netwerk LPO, Stichting Platforms VMBO en de Sectorraad GO, Praktijkonderwijs, SWV VO aan welke concrete stappen zij zullen zetten om te komen tot meer inclusie. De inclusieversneller formuleert tien richtlijnen waarmee zij de beweging naar een inclusieve samenleving willen versnellen.
In de publicatie ‘Een goed voorbereide start’ stellen bestaande praktijkinitiatieven hun kennis en ervaringen beschikbaar voor anderen die ook willen starten met ontschotting van regulier en gespecialiseerd onderwijs.
Uit de verbeteraanpak die minister Slob op basis van de evaluatie van passend onderwijs heeft voorgesteld, blijkt dat passend onderwijs zich in de komende jaren moet ontwikkelen in de richting van inclusiever onderwijs. Je kunt dit lezen in deze brief van de minister aan de Tweede Kamer.
Op basis van dit onderzoek onder kinderen, doet de Kinderombudsman voorstellen om passend onderwijs te verbeteren.
Deze publicatie (Sardes) staat helemaal in het teken van inclusief onderwijs. De special bevat onder meer praktijkvoorbeelden van onderwijsspecialisten, voorlopers en ervaringsdeskundigen.
Met dit advies schetst de Onderwijsraad een perspectief hoe het onderwijs stapsgewijs inclusiever kan worden voor leerlingen en studenten met een beperking.
Het FNO programma Zorg én Perspectief (2015-2019) was voor en van jongeren met een chronische aandoening. In het kader van dit programma verscheen deze publicatie waarin jongeren ingaan op het belang van inclusief onderwijs en een overzicht geven van criteria voor inclusief onderwijs.
De koepels van de cliëntenorganisaties Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland onderzochten (2018) in hoeverre het schooltype invloed heeft op het sociale leven van leerlingen met een beperking of aandoening. Zij willen daarmee antwoord geven op de vraag of het uitmaakt of leerlingen met en zonder beperking…