Het onderzoeksproject Mentaal Kapitaal is uitgevoerd binnen de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal. In deze rapportage worden de bevindingen gepresenteerd van het eerste onderzoek. Doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de individuele, omgevings- en systeemfactoren die een rol spelen bij ongezonde schoolstress, prestatiedruk, schoolverzuim/thuiszitten en schooluitval. Wil…
Binnen het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is specifiek aandacht voor (potentiële) uitval onder kinderen en jongeren. Het ministerie van OCW vraagt scholen dan ook gebruik te maken van de mogelijkheden die het NPO biedt voor deze kinderen en jongeren. Het ministerie van OCW heeft het NJi en Ingrado gevraagd om…
Onder voorzitterschap van het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkelde de werkgroep ‘privacy & passend onderwijs’ het modelconvenant ‘Privacy samenwerking onderwijs-gemeenten-Jeugdhulp’. In dit convenant leggen samenwerkende gemeenten, jeugdhulp en samenwerkingsverbanden afspraken vast over het verwerken van persoonsgegevens van leerlingen (en eventueel hun ouders). De doelgroep van dit convenant wordt gevormd door: Leerlingen…
Hoe creëer je een goed pedagogisch klimaat in de klas? Naast reflectie op het eigen gedrag, bijvoorbeeld ook samen met collega’s en eventueel met ondersteuning van video of feedback van leerlingen, kunnen leraren verschillende interventies inzetten om leerlingen te motiveren en problemen te voorkomen. Om tot leren te komen hebben…
In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft KBA Nijmegen onderzoek gedaan naar ziekteverzuim (geoorloofd verzuim) en kortdurend ongeoorloofd verzuim (korter dan 16 uur in 4 weken) in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Naast het ministerie van VWS is het ministerie van…
De routekaart geeft richting aan professionals die met jongeren en gezinnen werken, evenalsmanagementteams die de ontwikkeling en uitvoering van interventies bij schoolweigeringfaciliteren.
De verantwoording (bijvoorbeeld via het jaarverslag) is het sluitstuk van de PDCA-cyclus. Als de kwaliteit van de plannen echter matig of slecht is, kan de kwaliteit van tussentijdse rapportages en verantwoordingsdocumenten nooit goed zijn. Daarom betreft deze handreiking voor samenwerkingsverbanden de hele PDCA-cyclus.
Samenwerkingsverbanden gaan de komende tijd aan de slag met het bestuursverslag en de jaarrekening 2020. Een veranderingen ten opzichte van voorgaande jaren is dat ieder onderwijsbestuur in het bestuursverslag haar vermogenspositie moet toelichten en verantwoorden. Dit stappenplan helpt samenwerkingsverbanden met het opstellen van het bestuursverslag en de jaarrekening 2020.
In het kader van het programma ‘Met andere ogen’ (NJi) zijn er Communities of Practice opgezet over verschillende thema’s rond de samenwerking onderwijs en jeugdhulp. Neem kennis van de opbrengsten.
School en de aanwezigheid op school doen er toe. Uit onderzoek blijkt dat kinderen maar zelden van de ene dag op de andere de school niet meer bezoeken. Schoolverzuim is een proces dat ook wel eens als 'dropping out in slow motion' wordt omschreven. In de handreiking aanwezigheidsregistratie staat het…