Een recente ontwikkeling is het ontschotten van het (speciaal) onderwijs. Oftewel: het komen tot gespecialiseerd onderwijs waarin leerlingen met een diversiteit aan extra ondersteuningsbehoefte onderwijs volgen in dezelfde klas. De reeds geïmplementeerde beleidsregel biedt scholen die hieraan werken de ruimte om hiermee te experimenteren in de komende vier jaren. Vanuit…
A Roadmap for School Refusal Interventions Based on the Views of Stakeholder School attendance offers substantial short-term and long-term benefits for youths. Too many youths in the Netherlands are absent from school, posing a risk to their development and a challenge for professionals who seek to support these youths. School…
Een preventieve aanpak van verzuim op school start bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. Op www.aanwezigopschool.nl vind je zes bouwstenen om samen met alle betrokken partijen, de beste voorwaarden op school te creëren. Zodat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs aanwezig kunnen en willen zijn. Focus op aanwezigheid Door…
Het onderzoeksproject Mentaal Kapitaal is uitgevoerd binnen de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal. In deze rapportage worden de bevindingen gepresenteerd van het eerste onderzoek. Doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de individuele, omgevings- en systeemfactoren die een rol spelen bij ongezonde schoolstress, prestatiedruk, schoolverzuim/thuiszitten en schooluitval. Wil…
Binnen het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) is specifiek aandacht voor (potentiële) uitval onder kinderen en jongeren. Het ministerie van OCW vraagt scholen dan ook gebruik te maken van de mogelijkheden die het NPO biedt voor deze kinderen en jongeren. Het ministerie van OCW heeft het NJi en Ingrado gevraagd om…
Hoe creëer je een goed pedagogisch klimaat in de klas? Naast reflectie op het eigen gedrag, bijvoorbeeld ook samen met collega’s en eventueel met ondersteuning van video of feedback van leerlingen, kunnen leraren verschillende interventies inzetten om leerlingen te motiveren en problemen te voorkomen. Om tot leren te komen hebben…
In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heeft KBA Nijmegen onderzoek gedaan naar ziekteverzuim (geoorloofd verzuim) en kortdurend ongeoorloofd verzuim (korter dan 16 uur in 4 weken) in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en (voortgezet) speciaal onderwijs. Naast het ministerie van VWS is het ministerie van…
De routekaart geeft richting aan professionals die met jongeren en gezinnen werken, evenalsmanagementteams die de ontwikkeling en uitvoering van interventies bij schoolweigeringfaciliteren.
De verantwoording (bijvoorbeeld via het jaarverslag) is het sluitstuk van de PDCA-cyclus. Als de kwaliteit van de plannen echter matig of slecht is, kan de kwaliteit van tussentijdse rapportages en verantwoordingsdocumenten nooit goed zijn. Daarom betreft deze handreiking voor samenwerkingsverbanden de hele PDCA-cyclus.
Samenwerkingsverbanden gaan de komende tijd aan de slag met het bestuursverslag en de jaarrekening 2020. Een veranderingen ten opzichte van voorgaande jaren is dat ieder onderwijsbestuur in het bestuursverslag haar vermogenspositie moet toelichten en verantwoorden. Dit stappenplan helpt samenwerkingsverbanden met het opstellen van het bestuursverslag en de jaarrekening 2020.
In het kader van het programma ‘Met andere ogen’ (NJi) zijn er Communities of Practice opgezet over verschillende thema’s rond de samenwerking onderwijs en jeugdhulp. Neem kennis van de opbrengsten.
School en de aanwezigheid op school doen er toe. Uit onderzoek blijkt dat kinderen maar zelden van de ene dag op de andere de school niet meer bezoeken. Schoolverzuim is een proces dat ook wel eens als 'dropping out in slow motion' wordt omschreven. In de handreiking aanwezigheidsregistratie staat het…