In het kader van het programma ‘Met andere ogen’ (NJi) zijn er Communities of Practice opgezet over verschillende thema’s rond de samenwerking onderwijs en jeugdhulp. Neem kennis van de opbrengsten.
School en de aanwezigheid op school doen er toe. Uit onderzoek blijkt dat kinderen maar zelden van de ene dag op de andere de school niet meer bezoeken. Schoolverzuim is een proces dat ook wel eens als 'dropping out in slow motion' wordt omschreven. In de handreiking aanwezigheidsregistratie staat het…
Door problemen te voorkomen, kunnen gemeenten de zorgvraag van kinderen, jongeren en ouders verminderen. De publicatie ‘De potentie van preventie’ (NJi, 2021) is een pleidooi voor een effectief preventiebeleid van gemeenten en zet uiteen wat effectieve preventie inhoudt.
In de publicatie ‘Een goed voorbereide start’ stellen bestaande praktijkinitiatieven hun kennis en ervaringen beschikbaar voor anderen die ook willen starten met ontschotting van regulier en gespecialiseerd onderwijs.
Op basis van de evaluatie passend onderwijs heeft minister Slob een verbeteraanpak opgesteld, die inzet op twee lijnen: op korte termijn moeten 25 maatregelen worden genomen die de uitvoering van passend onderwijs moeten verbeteren, en op de langere termijn moet inclusiever onderwijs worden gerealiseerd.
Hoe zorgen gemeenten ervoor dat samenwerkende partners binnen het sociaal domein vanuit gezamenlijke vuistregels werken? Deze publicatie geeft gemeenten handreikingen (NJi, Movisie, 2020) om binnen het sociaal domein op een effectieve manier met leidende principes te werken.
In dit verslag (2020) geeft Oberon een overzicht van belangrijke onderzoeksuitkomsten over het voorkomen en tegengaan van thuiszitten.
De preventiematrix (NJi, 2020) helpt het onderwijs en jeugdhulp om gezamenlijk op preventie gerichte ambities en activiteiten te ontwikkelen. De matrix is gericht op het bevorderen van het normale leven, het versterken van beschermende maatregelen en het snel en effectief aanpakken van belemmerende of risicovolle factoren.
Tijdens de invoering van passend onderwijs in 2014 hebben alle samenwerkingsverbanden keuzes gemaakt over het verdelen, besteden, monitoren en evalueren van de beschikbare middelen. Inmiddels zijn er hierover nieuwe inzichten. Deze korte handreiking worden enkele handvatten en tips gedeeld die samenwerkingsverbanden kunnen helpen bij gesprekken en/of beslissingen over deze onderwerpen.
Deze handreiking bevat geen blauwdruk van een kwaliteitszorgsystematiek, want daarvoor verschillen samenwerkingsverbanden te veel van elkaar. Wel biedt de handreiking een visie op kwaliteitszorg, waarin de veelheid van aspecten een plaats krijgen. Het gaat over vraagstukken zoals: Wat is goed passend onderwijs? Hoe kunnen we nog effectiever zijn? Hoe kunnen…
Schoolverzuim: wat verstaan we daaronder en hoe ontstaat het? De nieuwe publicatie 'Schoolverzuim aanpakken' (NJi) geeft een overzicht van recent wetenschappelijk onderzoek. Dit biedt inzicht in de oorzaken van schoolverzuim, en in de afspraken die er in Nederland zijn rond schoolverzuim. Deze kennis kan beleidmakers en professionals helpen om een…
De vraag naar jeugdzorg groeit al twintig jaar; gemeenten en jeugdzorginstellingen worstelen om die zorg te bieden. In dit essay beschrijft het Nederlands Jeugdinstituut drie oorzaken voor de groei van het jeugdzorggebruik. Vervolgens schetst het NJi wat nodig is voor een beter functionerend jeugdstelsel, en hoe maatschappelijke partners in een…