Leerlingen met een ernstig meervoudige beperking (EMB) die aan de criteria voldoen, krijgen een toelaatbaarheidsverklaring voor de hele schoolloopbaan (een voor primair, een voor voortgezet onderwijs). Het samenwerkingsverband neemt hierover het besluit. Er is voor de TLV-aanvraag van deze doelgroep een landelijk aanvraagformulier ontwikkeld. Voor leerlingen met EMB die meer…
Na vijf jaar passend onderwijs is in 2019 in opdracht van het project Versterk Medezeggenschap onderzoek gedaan naar het functioneren van de OPR. Wat gaat goed? En wat kan beter?
De modelreglementen voor de ondersteuningsplanraad po en vo zijn aangepast aan de wijzigingen in de Wet medezeggenschap op scholen per 1-1-2021.
De website ‘Sterk medezeggenschap’ informeert en ondersteunt mensen die betrokkenen zijn bij medezeggenschap in het primair en voortgezet onderwijs: mr-leden, schoolleiders en schoolbestuurders.
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Deze gespreksplaat kun je gebruiken om met dubbel bijzondere leerlingen in gesprek te gaan over hun ondersteuning en ondersteuningsbehoeften.
Leerlingen met kenmerken van begaafdheid en leer- en/of gedragsproblemen zijn dubbel bijzonder. Meestal worden ze echter niet als zodanig (h)erkend. Deze website geeft informatie over signalen, begeleidingsmogelijkheden en strategieën die bijdragen aan een optimale talentontwikkeling van deze leerlingen.
Ouders, leerlingen en docenten kunnen invloed uitoefenen op passend onderwijs. Op school is de medezeggenschap over passend onderwijs geregeld via de medezeggenschapsraden (MR) en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) van de scholen, en binnen het samenwerkingsverband via de ondersteuningsplanraad (OPR). Samenwerkingsverbanden met personeel hebben ook een MR. Medezeggenschap op school In…
Deze handreiking (2021) is deel 1 en deel 2 van een serie publicaties die beschrijven hoe het onderwijs aan nieuwkomersleerlingen van 12 tot 18 jaar het beste kan worden vormgegeven. De handreiking bestaat uit een mix van wetenschappelijke inzichten en praktijkervaringen. Deel 1 gaat over het thema ‘Nieuwkomers welkom heten’…
Voor informatie over maatwerkmogelijkheden bij examens kan je terecht bij het College voor Toetsen en Examens (CvTE). Zij bepalen welke examenaanpassingen voor kandidaten met een beperking zijn toegestaan bij het centraal examen en schetsen het speelveld waarbinnen een school keuzes kan maken. Het CvTE publiceert jaarlijks in september op de website www.examenblad.nl een brochure…
De notitie ‘Wat moet en wat mag in het vso’ van Stichting Platforms VMBO gaat in op de relatie tussen symbiose-school en vso-school en dan met name de beroepsgerichte profielvakken en beroepsgerichte keuzevakken die een vso-school kan aanbieden en keuzes die een vso-school kan maken.
Leerlingen staan ingeschreven bij een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs en volgen daar ook het onderwijs. Soms is het voor de leerling passender om een aantal lessen op een andere school te volgen. Ook kan het voorkomen dat op een school voor voortgezet speciaal onderwijs bepaalde (praktijk-) lessen niet gegeven…
In een aantal gevallen kan op basis van artikel 5 van de Leerplichtwet 1969 een beroep worden gedaan op een vrijstelling van de leerplicht. Dit is wanneer: De jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten; Ouders tegen de…