Soms wordt scholen gevraagd om bij leerlingen medische handelingen uit te voeren. Onder welke voorwaarden mogen leerkrachten medische handelingen verrichten? Zijn ze daartoe verplicht? Hoe regelen je dat zorgvuldig en welke protocollen moet je bestuurlijk vastleggen? Hoe zit het met aansprakelijkheid? Hier vind je informatie en instrumenten die informatie geven…
Ouders, leerlingen en docenten kunnen invloed uitoefenen op passend onderwijs. Op school is de medezeggenschap over passend onderwijs geregeld via de medezeggenschapsraden (MR) en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) van de scholen, en binnen het samenwerkingsverband via de ondersteuningsplanraad (OPR). Samenwerkingsverbanden met personeel hebben ook een MR. Medezeggenschap op school In…
Sinds 1 januari 2016 maken leerwegondersteunend onderwijs en praktijkonderwijs deel uit van het stelsel van passend onderwijs. Samenwerkingsverbanden voortgezet onderwijs krijgen sindsdien de middelen om deze twee vormen van ondersteuning mogelijk te maken. Ook zijn ze verantwoordelijk voor de toewijzing ervan. De samenwerkingsverbanden moeten in hun ondersteuningsplan vastleggen hoe ze…
De ministeries van Onderwijs, Volksgezondheid en Justitie hebben onderzoek laten doen naar de mogelijkheden voor kleinschalige onderwijsvoorzieningen in residentiële instellingen. Hier verzorgen vso-scholen onderwijs voor jongeren met complexe hulpvragen die in een jeugdhulpinstelling of justitiële jeugdinrichting verblijven. Uit het onderzoek blijkt dat er veel vragen zijn over de bekostiging. Ook…
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap heeft voor de periode van 2019 – 2023 subsidie beschikbaar gesteld om het primair en voortgezet onderwijs te stimuleren een passend onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen in te richten. Monitor subsidieregeling (hoog)begaafden Op verzoek van OCW brengt Oberon samen met de Universiteit…
De koepels van de cliëntenorganisaties Ieder(in), MIND Landelijk Platform Psychische Gezondheid en Patiëntenfederatie Nederland onderzochten (2018) in hoeverre het schooltype invloed heeft op het sociale leven van leerlingen met een beperking of aandoening. Zij willen daarmee antwoord geven op de vraag of het uitmaakt of leerlingen met en zonder beperking…