Met het landelijke project Zorg in Onderwijstijd (ZiO) bereiden de ministeries van OCW en VWS zich voor op een mogelijke collectieve financiering van zorg in het speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs, cluster 3 en 4. Het doel is om de financiering en organisatie van zorg in onderwijstijd zo te…
Deze handreiking is bedoeld voor iedereen die meer inclusief onderwijs wil realiseren voor kinderen die nu nog buiten het regulier onderwijs vallen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om kinderen in zorginstellingen en ernstig (meervoudig) beperkte kinderen die sterk afhankelijk zijn van zorg. Zij zijn vaak echter weldegelijk in staat tot het…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…
In Nederland worden naar schatting 119.000 kinderen geconfronteerd met kindermishandeling of huiselijk geweld. Dat betekent dat er gemiddeld één kind per schoolklas wordt mishandeld. Scholen spelen een belangrijke rol in het signaleren en handelen bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Maar hoe weet je nu of jouw vermoeden klopt?…
Dit document betreft de samenvatting van onderzoek naar de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. Op verzoek van de ministeries OCW en VWS hebben het NRO en ZonMw gevraagd aan het Verwey-Jonker instituut om onderzoek te doen naar de vraag welke kennis er al is over die samenwerking. Uit Nederlandse en…
De Kennisrotonde van het NRO is sinds een paar maanden uitgebreid met het thema Jeugd. Dat betekent dat alle professionals uit het brede jeugddomein er met hun vragen terechtkunnen. Marianne Hooijsma gaat met de vragen aan de slag. Ze is onderzoeker bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en werkt daarnaast als…
“Ik zit eindelijk op mijn plek en kan weer toekomstplannen maken.” Zo vat een jongere het belang van het onderwijszorgarrangement samen, waar deze na moeilijke ervaringen in het reguliere onderwijs werkt aan het weer terug kunnen naar school. Als kinderen en jongeren dreigen uit te vallen in het reguliere onderwijs,…
Over de combinatie van onderwijs en zorg bestaan veel vragen. Wat mag wel en wat niet, welke ruimte bieden de wetten en hoe zit het met financiering? Ondertussen ontstaan in de praktijk steeds meer onderwijszorgarrangementen in veel verschillende varianten. De ministeries OCW en VWS zijn gestart met 15 onderwijszorgarrangementen als proeftuin,…
Onder voorzitterschap van het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkelde de werkgroep ‘privacy & passend onderwijs’ het modelconvenant ‘Privacy samenwerking onderwijs-gemeenten-Jeugdhulp’. In dit convenant leggen samenwerkende gemeenten, jeugdhulp en samenwerkingsverbanden afspraken vast over het verwerken van persoonsgegevens van leerlingen (en eventueel hun ouders). De doelgroep van dit convenant wordt gevormd door: Leerlingen…
We spreken van kindermishandeling als er sprake is van een structurele vorm van onveiligheid en de situatie bedreigend of gewelddadig is voor kinderen. Er zijn verschillende vormen van kindermishandeling. Hoe langer kindermishandeling duurt, hoe moeilijker het voor kinderen is om zich evenwichtig te ontwikkelen. Daarom is het van groot belang…
Soms wordt scholen gevraagd om bij leerlingen medische handelingen uit te voeren. Onder welke voorwaarden mogen leerkrachten medische handelingen verrichten? Zijn ze daartoe verplicht? Hoe regelen je dat zorgvuldig en welke protocollen moet je bestuurlijk vastleggen? Hoe zit het met aansprakelijkheid? Hier vind je informatie en instrumenten die informatie geven…
Op de website van het NJi staat een stappenplan voor gemeenten en onderwijs (schoolbesturen en samenwerkingsverbanden passend onderwijs) die voor de gezamenlijke opgave staan om een plan te maken rondom het herstel en perspectief voor de jeugd na coronatijd. Het stappenplan geeft handvatten om vanuit een gezamenlijke analyse te komen…