In de afgelopen jaren heeft het tegengaan van ongeoorloofd verzuim in het po, vo en mbo veel aandacht gehad. Onder meer in het kader van de aanpak voortijdig schoolverlaten en het terugdringen van de zogenoemde thuiszittersproblematiek zijn grote inspanningen verricht om het verzuim tegen te gaan. In 2022 heeft de…
Op initiatief van Steunpunt Passend Onderwijs hebben er in samenwerking met Ingrado, NCJ, BiOND en de LBBO bijeenkomsten plaatsgevonden van de ontwikkelgroep ‘Werken aan aanwezigheid’. Tijdens deze bijeenkomsten is een start gemaakt met het verschuiven van de focus van verzuim naar aanwezigheid. De opbrengst van de ontwikkelgroep is dit compacte…
Online magazine gemaakt door en voor jongeren en voor alle professionals in het onderwijsveld Aanwezig zijn op school doet ertoe. Maar het is niet voor alle leerlingen vanzelfsprekend. In het door stichting JongPIT en het Steunpunt Passend Onderwijs ontwikkelde online magazine PRESENT? geven jongeren zelf aan waar zij behoefte aan…
De website Lesopafstand.nl gaat verder als algemeen informatiepunt voor afstandsonderwijs. Op deze website vinden scholen de informatie die nodig is voor het organiseren van afstandsonderwijs in diverse situaties. Lesopafstand.nl werd in het leven geroepen tijdens de coronapandemie, toen afstandsonderwijs opeens in de schijnwerpers kwam te staan. De website ondersteunde scholen…
Een preventieve aanpak van verzuim op school start bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. Op aanwezigopschool.nl staan zes bouwstenen waarmee je planmatig en methodisch de focus op aanwezigheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs versterkt. De kracht van de zes bouwstenen zit in de samenwerking tussen het schoolteam,…
M@ZL wordt MAZL. De bewezen effectieve interventie om verzuim te voorkomen en leerlingen met zorgwekkend ziekteverzuim vroegtijdig te signaleren en te begeleiden is vernieuwd. MAZL staat nu voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Met deze methodiek wordt er proactief gereageerd op ziekteverzuim signalen. Met deze nieuwe versie van MAZL presenteert…
Schoolverzuim is een alomtegenwoordig en moeilijk probleem waarmee professionals in de geestelijke gezondheidszorg en op school worden geconfronteerd. Zelfs in milde vormen blijkt schoolverzuim een belangrijke risicofactor te zijn voor sociale, gedrags- en academische problemen in de vroege kinderjaren en adolescentie, evenals psychiatrische, economische en beroepsproblemen op volwassen leeftijd. Problematisch…
Initiatieven van afstandsonderwijs voor thuiszitters vinden al goed hun weg binnen de bestaande wet- en regelgeving. De door hen ervaren knelpunten zijn veelal terug te voeren op verschillen in interpretatie van de Leerplichtwet, onduidelijkheden rond de toepassing van de Variawet en bekostigingsvraagstukken. De praktische handelingsruimte wordt vergroot door goede voorlichting…
'Thuiszittersproblematiek' is een probleem waar in de context van passend onderwijs veel aandacht voor is. Onder de (potentiële) thuiszitters zijn er ook kinderen en jongeren met kenmerken van begaafdheid. Wanneer er sprake is van (dreigende) schooluitval spelen veel factoren een rol die elkaar op een complexe manier beïnvloeden. Het ontstaan…
De Toren van Houvast is een concrete, creatieve werksessie waarin Aanwezigheid! centraal staat. Aanwezigheid! gaat over het denken in mogelijkheden en het werken vanuit een positieve benadering. Dit werkatelier brengt het gesprek op gang over het vasthouden van leerlingen. Ongeacht waar hij of zij is: op school, thuis of ergens…
Een preventieve aanpak van verzuim op school start bij aandacht en waardering voor aanwezigheid. Op www.aanwezigopschool.nl vind je zes bouwstenen om samen met alle betrokken partijen, de beste voorwaarden op school te creëren. Zodat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs aanwezig kunnen en willen zijn. Focus op aanwezigheid Door…
Het onderzoeksproject Mentaal Kapitaal is uitgevoerd binnen de Regionale Kenniswerkplaats Jeugd en Gezin Centraal. In deze rapportage worden de bevindingen gepresenteerd van het eerste onderzoek. Doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de individuele, omgevings- en systeemfactoren die een rol spelen bij ongezonde schoolstress, prestatiedruk, schoolverzuim/thuiszitten en schooluitval. Wil…