Ieder kind heeft recht op onderwijs. Toch volgen veel kinderen met complexe ondersteuningsbehoeften geen formeel onderwijs. Dat geldt ook voor leerlingen die deelnemen aan een Samen naar School-klas. Een handreiking en een ondersteuningsprogramma moeten Samen naar School-initiatieven helpen om de onderwijspositie en inclusie van deze groep te versterken. Lees het…
Onderwijs moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen, zodat elke leerling de kans krijgt om zich te ontwikkelen. Daarom is in 2014 passend onderwijs ingevoerd. Passend onderwijs is voor alle kinderen en jongeren die een ondersteuningsbehoefte hebben in het funderend onderwijs, om te zorgen dat zij in hun regio een passend…
In de periode september tot en met december 2022 hebben, in opdracht van het Steunpunt Passend Onderwijs, OOG, BMC en Stichting het Gehandicapte Kind gezamenlijk uitvoering gegeven aan een eerste ondersteuningstraject Samen naar School. In het traject hebben zij, ieder vanuit hun eigen expertisegebied, initiatiefnemers ondersteund bij vragen samenhangend met…
Al vier jaar brengen Abdullah Karatas en zijn vrouw hun zevenjarige zoontje Mirza naar een instelling voor speciaal onderwijs. Mirza heeft namelijk autisme en een verstandelijke beperking. Het liefst zou het gezin zien dat hij naar een reguliere basisschool in de buurt kan, maar omdat dat nog vrij ongebruikelijk is,…
Deze handreiking is bedoeld voor iedereen die meer inclusief onderwijs wil realiseren voor kinderen die nu nog buiten het regulier onderwijs vallen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om kinderen in zorginstellingen en ernstig (meervoudig) beperkte kinderen die sterk afhankelijk zijn van zorg. Zij zijn vaak echter weldegelijk in staat tot het…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…
Onderwijs is bedoeld om jezelf zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Het gaat om jouw toekomst, en daar moet jij dus zelf over mee kunnen praten en beslissen. Daarom is het goed dat je weet hoe onderwijs in Nederland geregeld is. Als je extra hulp nodig hebt om onderwijs te…
In deze pdf van de Kenniswerkplaats Diversiteit worden verschillende werkvormen en tools gepresenteerd voor het bieden van onderwijs voor democratisch burgerschap, wereldburgerschap, intercultureel onderwijs, de ontwikkeling van meerdere perspectieven en leren omgaan met controversiële kwesties. Deze werkvormen en tools kunnen gebruikt worden door docenten en leerlingen in het voortgezet onderwijs,…
Een Samen naar School-klas is een aangepast klaslokaal voor kinderen met een beperking binnen of vlakbij een gewone buurtschool. In hun eigen klas krijgen ze een ontwikkelingsaanbod op maat, met alle zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. De zorg en ondersteuning in deze groepen wordt in het overgrote deel…
Hij start het gesprek met een aanklacht tegen de huidige visie op inclusief onderwijs. Bert Wienen, psycholoog, onderwijswetenschapper en associate lector jeugd bij Windesheim, vindt dat we in het denken over inclusief niet langer het kind als uitgangspunt moeten nemen. We zijn continu bezig ons af te vragen wat dit…
Hoe kunnen scholen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? In ‘Gezonde School, de podcast’ gaat journalist en podcastmaker Maarten Dallinga tien afleveringen lang op onderzoek. Hij bezoekt scholen en spreekt met experts. In deze vierde aflevering draait het om inclusiviteit. Wat doet het met…
Op basis van een aantal internationale verdragen dringen de Kinderombudsman, het College voor de Rechten van de Mens en Defence for Children al jaren aan op inclusief onderwijs. In de verbeteragenda passend onderwijs staat dit nu ook als nieuwe opdracht: de komende jaren moet ingezet worden op inclusiever onderwijs, met…