Een Samen naar School-klas is een aangepast klaslokaal voor kinderen met een beperking binnen of vlakbij een gewone buurtschool. In hun eigen klas krijgen ze een ontwikkelingsaanbod op maat, met alle zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. De zorg en ondersteuning in deze groepen wordt in het overgrote deel…
Hij start het gesprek met een aanklacht tegen de huidige visie op inclusief onderwijs. Bert Wienen, psycholoog, onderwijswetenschapper en associate lector jeugd bij Windesheim, vindt dat we in het denken over inclusief niet langer het kind als uitgangspunt moeten nemen. We zijn continu bezig ons af te vragen wat dit…
Hoe kunnen scholen bijdragen aan de fysieke en psychische gezondheid van hun leerlingen of studenten? In ‘Gezonde School, de podcast’ gaat journalist en podcastmaker Maarten Dallinga tien afleveringen lang op onderzoek. Hij bezoekt scholen en spreekt met experts. In deze vierde aflevering draait het om inclusiviteit. Wat doet het met…
Op basis van een aantal internationale verdragen dringen de Kinderombudsman, het College voor de Rechten van de Mens en Defence for Children al jaren aan op inclusief onderwijs. In de verbeteragenda passend onderwijs staat dit nu ook als nieuwe opdracht: de komende jaren moet ingezet worden op inclusiever onderwijs, met…
Via Weer Samen Naar School en Passend Onderwijs proberen we in Nederland nu gedurende zo een vijfentwintig jaar een meer inclusief onderwijssysteem te realiseren. Zowel in ons land als daarbuiten is een debat gaande of een dergelijk ideaal wel te realiseren is en zo ja, hoe we dichter bij dat…
Het Steunpunt Passend Onderwijs heeft de afgelopen periode veel samengewerkt met Hans Schuman (lector bij Hogeschool Utrecht) die veel praktijkonderzoek heeft gedaan naar onderwerpen zoals ‘diversiteit en inclusie’, ‘interprofessioneel samenwerken’, ‘het hoorrecht van leerlingen’ en ‘professionele leergemeenschappen’. In verschillende SPO-bijeenkomsten heeft Hans veel materiaal gedeeld. Op deze pagina tref je…
Met 25 maatregelen verbetert minister Slob passend onderwijs voor leerlingen, ouders en leraren. Leerlingen en hun ouders krijgen meer te zeggen over passend onderwijs. Zo krijgen leerlingen hoorrecht, zodat zij betrokken worden bij besluiten over hun oplossing. Voor ouders komt er betere informatie en komen er duidelijkere stappen wat ze…
De onderwijscontext zo ruim maken, dat specifieke ondersteuningsbehoeften van individuele leerlingen wegvallen: dat is hoe psycholoog, onderwijswetenschapper en lector Bert Wienen inclusief onderwijs ziet. Doordat hij met een voet in de praktijk én een voet in de wetenschap staat, ziet hij de trend van het huidige inclusieve onderwijs: ‘‘Het is…
Verkennend onderzoek onder scholen voor voortgezet onderwijs in Nederland naar de praktijk in het onderwijs en de koers die na de evaluatie van passend onderwijs in 2020 ook beleidsmatig is ingezet richting inclusiever onderwijs. In deze publicatie staan de eerste bevindingen uit het onderzoek in het voortgezet onderwijs centraal. Daarna…
Lang niet toegankelijk is een publicatie van het SCP met ervaringen van Nederlanders met een lichamelijke beperking als spiegel van de samenleving.
Dit onderzoek geeft een unieke inzage in de stand van zaken van inclusief basisonderwijs, de werkpunten en de ondersteuningsbehoeften van scholen die werken aan inclusiever onderwijs. Ook heeft het onderzoek regiobeschrijvingen opgeleverd van zes samenwerkingsverbanden die actief werken aan inclusiever onderwijs.
Dit onderzoek (Jana Vyrastekova, Radboud Universiteit) laat zien dat leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften positieve sociale gevolgen ervaren wanneer ze deelnemen aan het reguliere onderwijs. Zij ervaren een hogere mate van sociale inclusie dan leerlingen in het speciaal onderwijs, maken meer vrienden en lijken minder eenzaam te zijn.