Sinds de invoering van de wet passend onderwijs is ervaring opgedaan met het Ontwikkelingsperspectief (OPP), zowel in het regulier als gespecialiseerd onderwijs. Van deze ervaringen valt veel te leren. Een goed moment om de verouderde handreiking onder de loep te nemen en te herzien. Met behulp van inzichten uit de…
Onderwijs moet toegankelijk zijn voor alle leerlingen, zodat elke leerling de kans krijgt om zich te ontwikkelen. Daarom is in 2014 passend onderwijs ingevoerd. Passend onderwijs is voor alle kinderen en jongeren die een ondersteuningsbehoefte hebben in het funderend onderwijs, om te zorgen dat zij in hun regio een passend…
Volgens de wet geldt een bewaartermijn van uiterlijk drie jaar na afgifte van de TLV, maar voor welke gegevens geldt dat precies? En zijn er situaties waarin je mag afwijken van de termijn van drie jaar? Dit artikel gaat in op deze vragen.
Er komt veel informatie af op samenwerkingsverbanden. Hierdoor ontstaat soms de angst dat er belangrijke veranderingen in wet- en regelgeving over het hoofd wordt gezien. Dit document Maatregelen verbeteraanpak passend onderwijs 2022 bevat een overzicht van ontwikkelingen in wet- en regelgeving rond passend onderwijs onder meer voortkomend uit de verbeteraanpak…
Alle kinderen in Nederland hebben recht op onderwijs. De meeste kinderen kunnen de lessen op school goed volgen. Maar niet ieder kind is het zelfde. Soms is extra hulp nodig of moet een kind extra oefenen. Of heeft een kind andere uitleg of lesstof nodig. En soms onderwijs op een…
Onderwijs is bedoeld om jezelf zo goed mogelijk te kunnen ontwikkelen. Het gaat om jouw toekomst, en daar moet jij dus zelf over mee kunnen praten en beslissen. Daarom is het goed dat je weet hoe onderwijs in Nederland geregeld is. Als je extra hulp nodig hebt om onderwijs te…
Bij de ontwikkeling van ouder- en jeugdsteunpunten ligt het voor de hand om dat samen met andere samenwerkingsverbanden op te pakken. De samenwerking po en vo is vanzelfsprekend, maar ook de situatie bij de buursamenwerkingsverbanden is belangrijk om mee te nemen. Om inzicht te krijgen in elkaars ambities en stand…
Om als samenwerkingsverbanden ouders met een enquête te bevragen heeft de vliegende brigade een vragenset voorbereid. Gebruik de vragenset om je eigen vragenlijst te maken en maak daarin vooral ook je eigen keuzes. De voorgestelde vragen dienen ter inspiratie van je eigen vragenlijst. Een enquête kan helpen om breed te…
Het opzetten van het ouder-en jeugdsteunpunt gebeurt in samenwerking met ouders en leerlingen. In deze handreiking geeft de vliegende brigade tips over het benaderen van ouders en het samenwerken met ouders. Er is een aparte handreiking over het samenwerken met leerlingen. Het doel van de ouder- en jeugdsteunpunten is om…
Het opzetten van het ouder-en jeugdsteunpunt gebeurt in samenwerking met leerlingen en ouders. In deze handreiking geeft de vliegende brigade tips over het betrekken van leerlingen. Het doel van de ouder- en jeugdsteunpunten is om ouders en leerlingen op een goede manier te informeren en te ondersteunen in het proces…
Van de ouder- en jeugdsteunpunten wordt verwacht dat deze onafhankelijk werken. Maar hoe zorg je daarvoor in de praktijk? Hoe werk je aan dat onafhankelijk werken en hoe regel je dat je dat steeds in ontwikkeling houdt. Vooropgesteld: er is geen standaard format voor onafhankelijk werken. De inrichting van de…
Met de invoering van de Wet passend onderwijs zijn scholen verplicht om een ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit geldt voor leerlingen van regulier basis- en voortgezet onderwijs die meer ondersteuning nodig hebben dan de basisondersteuning en voor alle leerlingen in (v)so…