Project Buitenkans is het praktijkgerichte project binnen het Programma Samenwerking Passend Onderwijs en Jeugdhulp. Dit programma is een samenwerking tussen de gemeenten Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk, Stichting Passend Primair Onderwijs Haaglanden (SPPOH) en Stichting Regionaal Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Voortgezet Onderwijs Zuid-Holland West (SWVZHW). Het project Buitenkans ontvangt financiering uit…
Update juni 2023 In het modelconvenant ‘Privacy samenwerking onderwijs-gemeenten-Jeugdhulp’ leggen samenwerkende gemeenten, jeugdhulp en samenwerkingsverbanden afspraken vast over het verwerken van persoonsgegevens van leerlingen en ouders. Ten opzichte van de vorige versie (november 2021) zijn belangrijke wijzigingen doorgevoerd en is het convenant aangevuld: Het model Privacy Convenant heeft een update…
In de afgelopen jaren heeft het tegengaan van ongeoorloofd verzuim in het po, vo en mbo veel aandacht gehad. Onder meer in het kader van de aanpak voortijdig schoolverlaten en het terugdringen van de zogenoemde thuiszittersproblematiek zijn grote inspanningen verricht om het verzuim tegen te gaan. In 2022 heeft de…
Op initiatief van Steunpunt Passend Onderwijs hebben er in samenwerking met Ingrado, NCJ, BiOND en de LBBO bijeenkomsten plaatsgevonden van de ontwikkelgroep ‘Werken aan aanwezigheid’. Tijdens deze bijeenkomsten is een start gemaakt met het verschuiven van de focus van verzuim naar aanwezigheid. De opbrengst van de ontwikkelgroep is dit compacte…
Bovenschoolsevoorzieningen op weg naar landelijk netwerk Landelijk zijn er in bijna 40 steden bovenschoolse voorzieningen in het vo en in 9 steden in het po ingericht, met een grote diversiteit. Tijdens de jaarlijkse conferenties van bovenschoolse voorzieningen hebben we gemerkt dat er een behoefte ligt om elkaar te ontmoeten. Om…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…
In de periode mei 2021 t/m mei 2022 heeft een projectteam van BMC in opdracht van de ministeries van OCW en VWS vijftien geselecteerde proeftuinen onderwijszorgarrangementen (OZA’s) begeleid. Het doel hiervan is het verbeteren van het ontwikkelingsaanbod op het gebied van onderwijs en zorg voor kinderen met een specifieke onderwijs-…
Er zijn steeds meer initiatieven waarbij regulier en speciaal onderwijs samenwerken. Uit onderzoek blijkt dat professionals die hierbij zijn betrokken behoefte hebben aan uitwisseling en leren van elkaar. Om aan deze behoefte tegemoet te komen faciliteert het SPO het Channel Samenwerking Regulier & Speciaal. Dé plek om elkaar te treffen…
Schoolverzuim is een alomtegenwoordig en moeilijk probleem waarmee professionals in de geestelijke gezondheidszorg en op school worden geconfronteerd. Zelfs in milde vormen blijkt schoolverzuim een belangrijke risicofactor te zijn voor sociale, gedrags- en academische problemen in de vroege kinderjaren en adolescentie, evenals psychiatrische, economische en beroepsproblemen op volwassen leeftijd. Problematisch…
De Kennisrotonde van het NRO is sinds een paar maanden uitgebreid met het thema Jeugd. Dat betekent dat alle professionals uit het brede jeugddomein er met hun vragen terechtkunnen. Marianne Hooijsma gaat met de vragen aan de slag. Ze is onderzoeker bij het Nederlands Jeugdinstituut (NJi) en werkt daarnaast als…
De Toren van Houvast is een concrete, creatieve werksessie waarin Aanwezigheid! centraal staat. Aanwezigheid! gaat over het denken in mogelijkheden en het werken vanuit een positieve benadering. Dit werkatelier brengt het gesprek op gang over het vasthouden van leerlingen. Ongeacht waar hij of zij is: op school, thuis of ergens…
Een recente ontwikkeling is het ontschotten van het (speciaal) onderwijs. Oftewel: het komen tot gespecialiseerd onderwijs waarin leerlingen met een diversiteit aan extra ondersteuningsbehoefte onderwijs volgen in dezelfde klas. De reeds geïmplementeerde beleidsregel biedt scholen die hieraan werken de ruimte om hiermee te experimenteren in de komende vier jaren. Vanuit…