De start van passend onderwijs op 1 augustus 2014 ligt nu negen jaar achter ons. Veel swv’s hebben de afgelopen jaren ervaren dat, mede door een complexe context, het realiseren van een goede bedrijfsvoering van een swv complex en tijdrovend is. In veel gevallen is nog een extra impuls nodig…
Bij de invoering van het passend onderwijs startte SWV Apeldoorn een onderzoek waaruit ook naar voren kwam dat leerkrachten meer betrokken moesten worden bij de ontwikkeling van het passend onderwijs. Om die reden werd het ontwikkeltraject Proeftuintjes gestart. Positieve psychologie is kenmerkend voor het ontwikkeltraject Proeftuintjes. In dit traject legden…
Online magazine over het belang van het luisteren naar de stem van de leerling Luisteren naar de stem van de leerling is helpend bij alle leerlingen en zeker ook bij leerlingen met een ondersteuningsbehoefte. Het levert een schat aan nieuwe, waardevolle informatie op als we leerlingen hun verhaal laten vertellen…
Op initiatief van Steunpunt Passend Onderwijs hebben er in samenwerking met Ingrado, NCJ, BiOND en de LBBO bijeenkomsten plaatsgevonden van de ontwikkelgroep ‘Werken aan aanwezigheid’. Tijdens deze bijeenkomsten is een start gemaakt met het verschuiven van de focus van verzuim naar aanwezigheid. De opbrengst van de ontwikkelgroep is dit compacte…
Speciaal voor het inzichtelijk maken van de organisatie van de ondersteuning in de school, heeft het Steunpunt Passend Onderwijs de Scan Passend Onderwijs ontwikkeld. De resultaten van de scan geven de IB-er/ondersteuningscoördinator een totaalbeeld van het passend onderwijs op de school: Wat gaat al goed? Welke aandachtspunten zijn er en…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…
Op de website zorgeloosnaarschool.nl is een mbo gids te bestellen om samen in gesprek te gaan op zoek naar een maatwerk oplossing. De gids zit boordevol handvatten en praktische informatie gericht op verschillende sleutelmomenten tijdens de schoolloopbaan, zoals mbo keuze, mbo start, stage en op zoek naar werk. De gids…
Wat kan je doen als het je opvalt dat een leerling bij jou op school bijvoorbeeld een laag zelfbeeld heeft? Wanneer hij niet meekomt in de groep, of moeite heeft met zelfbeheersing? Wanneer hoort het bij een normale sociaal-emotionele ontwikkeling en wanneer is dit problematisch? Hoe kan je als leerkracht,…
Hoe kun je als professional in het primair of voortgezet onderwijs van betekenis zijn als een leerling psychische klachten heeft? Bij het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie vind je er naast informatie concrete tips en handvatten voor de omgang met leerlingen met psychische problemen in de klas. Over wat kan opvallen…
In Nederland worden naar schatting 119.000 kinderen geconfronteerd met kindermishandeling of huiselijk geweld. Dat betekent dat er gemiddeld één kind per schoolklas wordt mishandeld. Scholen spelen een belangrijke rol in het signaleren en handelen bij vermoedens van huiselijk geweld en kindermishandeling. Maar hoe weet je nu of jouw vermoeden klopt?…
M@ZL wordt MAZL. De bewezen effectieve interventie om verzuim te voorkomen en leerlingen met zorgwekkend ziekteverzuim vroegtijdig te signaleren en te begeleiden is vernieuwd. MAZL staat nu voor Meer Aandacht voor Ziekgemelde Leerlingen. Met deze methodiek wordt er proactief gereageerd op ziekteverzuim signalen. Met deze nieuwe versie van MAZL presenteert…
Een Samen naar School-klas is een aangepast klaslokaal voor kinderen met een beperking binnen of vlakbij een gewone buurtschool. In hun eigen klas krijgen ze een ontwikkelingsaanbod op maat, met alle zorg en ondersteuning die ze nodig hebben. De zorg en ondersteuning in deze groepen wordt in het overgrote deel…