po vo
11 januari 2018

‘Niet alleen zorgleerlingen, álle leerlingen profiteren van inclusief onderwijs’

Niet alleen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften, maar alle leerlingen profiteren van inclusief onderwijs. Dat is de conclusie van het proefschrift ‘Inclusive education in the Netherlands’ van Teije van der Bij van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Dit melden NJi en UvA.

Hij concludeert op basis van zijn onderzoek dat “het gerechtvaardigd is te stellen dat niet alleen leerlingen met speciale onderwijsbehoeften maar alle leerlingen profiteren van de kenmerken van inclusief onderwijs.” Op schoolniveau beïnvloedt de begeleiding door leraren en de inclusieve zorgstructuur de schoolloopbanen van leerlingen positief.

Begeleiding door een mentor en individuele begeleiding tijdens lessen worden het meest herkend en gewaardeerd door ouders en leerlingen, schrijft Van der Bij in de samenvatting van zijn proefschrift. Wel is er meer aandacht nodig voor inclusieve onderwijspraktijken, met name voor de wijze waarop onderwijsprofessionals leerlingen betrekken bij de leeromgeving. Inclusief onderwijs verbetert de onderwijskwaliteit en moet daarom in de onderwijspraktijk opgenomen worden, schrijft Van der Bij.
 

Nieuws 20 juni 2018

Veelgestelde vragen over de jeugdsector

Recent heeft het NJi een handreiking gepubliceerd voor nieuwe raadsleden en wethouders waarin veelgestelde vragen over de jeugdsector worden beantwoord. […]

Meer lezen »

Nieuws 19 juni 2018

Ondersteuning nodig bij integratie so-sbo-bao?

Mede naar aanleiding van de Landelijke Praktijkdag integratie so-sbo-bao op 28 april jl. is de ‘Ontwikkelgroep gespecialiseerd basisonderwijs’ uitgebreid met […]

Meer lezen »

Praktijkvoorbeelden

Het is niet nodig om zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Laat u inspireren door onze praktijkvoorbeelden.

Bekijk praktijkvoorbeelden

Scan Passend Onderwijs

Vul de Scan Passend Onderwijs in en krijg een helder beeld van de stand van zaken op uw school.

Doe de Scan Passend Onderwijs

Wat is passend onderwijs?

Leerlinge Syl van der Priem stelt deze vraag op haar eigen school en doet verslag in het filmpje. Het filmpje is gemaakt ter introductie van een congres.

Bekijk video